Luukku 22

Legendaaristen sankarien arvoinen tarina

Teatteriohjaaja Tiina Puumalainen palaa vanhaan kotikaupunkiinsa Turkuun Die Kalewainen in Pochjolan myötä. Hän paljastaa haastattelussaan, kuinka Kalewaisen esitys yllättää katsojat.

Puumalainen on työskennellyt teatterialalla lähes 30 vuotta ja hän on vakituisena ohjaajana Tampereen Työväen Teatterissa. Tiina on ollut pitkän uransa aikana monessa mukana: esimerkiksi draama, musiikki- ja tanssiteatteri, konsertit sekä sirkus ovat tulleet tutuiksi varsinkin ohjaajan näkökulmasta.

Hän kertoo, että Kalewaisen ohjauksen suhteen päästään tositoimiin vasta, kun harjoitukset alkavat.

– Ohjaustyö ennen harjoitusten alkua on aina ensin pitkälti analyysia tekstistä, sen mahdollisuuksien ja välttämättömyyksien tutkimista. Mietin mikä tarinan sisältö on, miten saamme näkyväksi tärkeät jännitteet, mitä haluan välttää ja mitä korostaa.

Pelkästään libreton analysointi ei tällä kertaa kuitenkaan riitä, vaan mukaan täytyy saada myös tiettyä tyyliä.

– Teos vaatii sekä historiallista perspektiiviä että raikasta, modernia esitystapaa. Die Kalewaisen libretto aukeaa riemastuttavan omapäisestä Kalevala-tulkinnasta aidon onnen etsinnästä kertovaksi tarinaksi. Oopperan loppu voi yllättää monet.

Lisäksi Tiina korostaa ohjaajan ja lavastajan yhteistyön tärkeyttä varsinkin ennen harjoituksia.

– Työn alkuvaiheessa haen paljon ideakuvia inspiraatioksi, mutta tärkein työkaluni ennen harjoituskautta on Teppo Järvisen tyylikkään ja toimivan lavastusratkaisun pienoismalli.

Hän lisää vielä, että lavastus on kaiken toiminnan pohja. Esitystilanteessa lavastus on maailma, jossa kaikki muu toimii.

– Harjoittelemme roolitöitä helmikuun ajan muissa tiloissa, ja Logomon näyttämöllä on työaikaa ennen yleisöä vain muutamia päiviä. Solistien ja kymmenien kuorolaisten toiminta sekä lavasteiden liikkeet on suunniteltu pienoismallin äärellä tarkasti etukäteen.

Kalewaisen esitystä kannattaa odottaa suurella mielenkiinnolla, mutta varata mukaan myös paketti nenäliinoja. Mahtavat solistit ja näytöksen visuaalisuus saattavat saada katsojan herkistymään.

– Die Kalewainen on mukaansatempaava kertomus, jossa sankarit ja jumalattaret heittäytyvät tarinan käänteisiin pelottomasti. Komea solistikaarti saa tunteet pintaan, eikä kuoro jää taustakoristeeksi. Teppo Järvisen suunnittelema lavastus, Pirjo Liiri-Majavan puvut ja Teemu Nurmelinin valot muodostavat komean visuaalisen kokonaisuuden – musiikista puhumattakaan.

Kalewaisesta hienointa tekee ehdottomasti toimiva ja näyttävä kokonaisuus. Tiina luonnehtii esityksen parhaita puolia seuraavasti:

– Suuren työryhmän energia, innostus sekä osaaminen muodostavat nosteen, jossa

visuaalisuus, solistien roolityöt ja musiikki avautuvat legendaaristen sankarien arvoiseksi tarinaksi ja elämykseksi, jota kannattaa odottaa.

Lopuksi pyysin Tiinaa vielä kuvailemaan Kalewaisen maailmaa lyhyesti.

– Se on myyttinen, moderni, koskettava ja komea.

Teksti: Saana Rantala

Takaisin Kalewaisen etusivulle