Haastattelu Logomossa

Juhlaa ja amfiteatteria

Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä sekä tapahtuma- ja tuotantojohtaja Janne Auvinen ovat hyvällä päällä, ja syystä – he ovat juuri käyneet hakemassa Suomen parhaan tapahtumatalon kiiltävän ja massiivisen pystin Evento Awards -gaalasta Helsingistä. Nyt se tervehtii tulijoita Logomon ravintolan eteisaulassa.

Vuonna 2011 toimintansa aloittanut Logomo on muuntautumiskykyinen tapahtumapaikka, joka sijaitsee VR:n vanhassa konepajassa, Turun päärautatieaseman kupeessa. Tilakokonaisuus valmistui kesällä 2015 ja se tarjoaa mahdollisuuksia luovaan työskentelyyn ja mitä erilaisimpiin tilaisuuksiin.

Die Kalewainen in Pochjola -ooppera on kulttuuripääkaupunkivuoden Eerik XIV -produktion jälkeen toinen yhtä valtava oopperayhteistyötuotanto LOGOMO-salissa.

Eerik XIV ja räjähtävä alkutaival

Tarina Logomosta alkoi, kun Eerik XIV -ooppera sai ensi-iltansa 2011 Turun kulttuuripääkaupunkivuonna. Useat Turun kulttuurilaitokset yhdistivät voimansa suurtuotannossa, jonka tuottajana toimi Turun musiikkijuhlat. Urbaani teollisuushalli täytettiin livevideoinnilla, projisoinneilla ja uudenlaisella äänentoistolla.

Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä oli juuri saanut viran ja tuli mukaan oopperaproduktioon vasta loppuvaiheessa.

”Ehdin vasta tuotannon huipentumaan; oopperan ensi-iltaan. Logomo-sali, jota rakennettiin kulttuuripääkaupunkivuoden ajan, valmistui samana päivänä kun oopperan harjoitukset alkoivat. Kaikki tapahtui todella nopeasti.” – Rytsä

Logomoon sijoittuivat suurimmat Turku 2011 – Turku palaa -teemavuoden näyttelyt ja esittävän taiteen sisätapahtumat. Viiden vuoden aikana tapahtumapaikka on noussut yleisön tietoisuuteen uudenlaisena tapahtumaympäristönä ja on omalta osaltaan nostanut Turkua maailmankartalle. Juhlan aiheita on kerrakseen: vuosi 2016 on lisäksi Logomon viides juhlavuosi.

”Voisi sanoa, että Logomossa on aina syytä juhlaan!” – Rytsä

Monipuolinen ja muuntautumiskykyinen

LOGOMO-sali on muuntautumiskykyinen valtava sali, jossa voi järjestää niin kongresseja, elokuvaensi-iltoja, livekeikkoja kuin televisiotuotantojakin, joista hyvä esimerkki on tietenkin The Voice of Finland -viihdeohjelman lähetykset. Tapahtuma- ja tuotantojohtaja Janne Auvinen oli alusta asti mukana suunnittelemassa salia ja sen toiminnallisuutta.

Tilavan rakennuksen teollinen tunnelma on ainutlaatuinen ja historiansa takia suojeltu. Vaikka tiloja – valaistuksesta ja äänentoistosta ilmastointiin – on suunniteltu toiminnallisuus ja muunneltavuus etunenässä, visuaalinen ilme ei ole kokenut tappiota, vaan on pikemmin saanut paljon kehuja.

LOGOMO-sali on avaruudestaan huolimatta lähes kaiuton. Saliin on asennettu Suomessa ja Pohjoismaissa ainutlaatuinen äänentoistoratkaisu, keinoakustiikka: eri puolilla salia on 100 mikrofonia ja 300 kaiutinta. Järjestelmä kuuntelee salissa kuuluvaa ääntä ja välittää sen tilaan sellaisena, kuin miltä se kuulostaisi aidon konserttisalin monimuotoisista seinistä heijastuessaan. Tämä mahdollistaa akustisen ympäristön optimoinnin aina kulloinkin esitetylle musiikille. Meyer Soundin järjestelmän nimi on tuikkiva ja kuvaava Constellation, eli tähtikuvio.

Ilmatyynyillä liikkuva katsomo on omiaan luomaan muunneltavan tilan produktioon kuin produktioon. Salin koko muuttuu aina kulloisenkin tapahtuman tarpeisiin sopivaksi. Suomesta ei tällä hetkellä löydy vastaavanlaista tilakokonaisuutta, jonka ratkaisut ovat yhtä laajasti, helposti ja ilman kompromisseja muunneltavissa ja jotka toimivat mitä luovimmissa tilaratkaisuissa.

Kalewainen hyödyntää salin koko potentiaalia

”Ooppera on mieluisa ja esitystarjontaa oikealla tavalla monipuolistava lisä. Oopperaproduktioissa pääsee hyödyntämään LOGOMO-salin koko potentiaalia.” – Auvinen

Logomon työryhmä on vastuussa haluttujen tilojen tuottamisesta. Työryhmällä on asiantuntemusta äänentoisto- ja valaistustekniikan sekä tilasuunnittelun mahdollisuuksista ja tarpeen tullen he auttavat asiakasta miettimään sopivia ratkaisuja. Valosuunnittelutyön Kalewaiseen tekee Teemu Nurmelin, äänisuunnittelun Mikko Kreivilä ja Kalle Miinala.

Esitystilan synnyttäminen jää käytännössä toteutettavaksi vasta hyvin lähellä ensi-iltaa. Lavastaja Teppo Järvinen vastaa Kalewaisessa tilan kokonaisvaltaisesta suunnittelusta. Lähtötietoja ja suunnitelmia käydään Logomon, tuotannon ja suunnittelijoiden kesken läpi aina ensi-iltaan saakka ja näin suunnitelmat ovat kiireisen rakennusvaiheen alkaessa täsmälliset ja selkeät. Hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty.

”Katsomon ja näyttämön sijoittelu oli päätettävä nopeasti, koska liput oli saatava myyntiin. Tilaan rakennetaan areenateatterinomainen ympäristö, jossa yleisö seuraa näytöstä tilan ympäriltä.” – Auvinen

TEKSTI: MAISA JOHANSSON